zondag 6 januari 2013

...Romeo en Julia


Een monoloog uit het toneelstuk van Romeo en Julia van Shakespeare. De woorden van Romeo.

"Hij die spot met littekens heeft nog nooit echte pijn gevoeld. Stt, stil, wat een licht breekt er uit dat raam daar? 't Is t' oosten en Julia is de zon! Op, schoon zon, weg, afgunstige maan. Gij zijt ziek en vaal van verdriet. Gij zon, gij zijt duizend maal schoner dan zij, de maan is jaloers. Haar kuise dracht is ziek en groen. Alleen dwazen dragen dat, smijt het van u af. O! Dat ze wist dat ze 't was. Ze spreekt, maar ze zegt niks, en dan!? Haar ogen zeggen genoeg, dat ga ik beantwoorden! Ik ben te hevig, 't is niet tegen mij dat da ze 't heeft. Twee van de schoonste sterren in 't geheel heelal hadden even iets anders te doen en die hebben haar ogen dringend gevraagd om in hun plaats te komen fonkelen. Stel dat haar ogen daar waren en die sterren waren haar ogen? De glans van haar wangen zouden die sterren doen verbleken en als het daglicht de schemer van een lamp. Haar ogen in de hemel zouden helder stralen en met zo een kracht dat de vogels zouden zingen en denken dat het dag was in plaats van nacht. Zie! Hoe ze met haar wang raakt aan die hand. O! Was ik maar een handschoen aan diezelfde hand. Dan mocht ik nu die wang aanraken."

Voor mij is poëzie een andere manier om zich uit te drukken. Alles wordt beschreven op een mooiere manier, net alsof de woorden uit de lucht komen vallen, zo vloeiend gaat het. Poëzie is voor mij duidelijk zeggen wat er in je omgaat of wat je ziet, denkt of hoort. In poëzie zoek je jezelf op en vraag je je af wat er zich op dat moment afspeelt.

William Shakespeare is voor mij de allergrootste inspiratiebron als het op poëzie of theater aankomt. De manier waarop hij met woorden speelt, hoe hij gevoelens en gedachten probeert uit te leggen is ongelooflijk. Romeo en Julia vind ik één van zijn mooiste stukken, ik heb er zelf ook mee gewerkt in toneellessen en ook opgevoerd. Het verhaal van Romeo en Julia laat je nadenken over hoe groot liefde tussen twee mensen kan zijn, hoe het onmogelijke toch mogelijk kan gemaakt worden.


Deze link is een voorleestekst van de balkon scene, in de eerste minuten wordt het stuk voor gelezen dat ik besproken heb. Het is in het Engels.
http://www.youtube.com/watch?v=_aKgUtXU_Uw

Bron: www.youtube.com
Auteur: Tessa Torrekens

Geen opmerkingen:

Een reactie posten